Suzanne Verboon, Team Manager bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl), deelt haar ervaring met het invoeren van een positieve aanspreekcultuur via feedforward: “Toen ik een artikel las over feedforward, wisten we dat dit precies was wat we zochten om onze samenwerking te verbeteren. Dankzij Muriel Schrikkema leerden we dat we te veel op het zachte, mensgerichte aspect focusten. We moesten onze verwachtingen duidelijker maken voor een beter resultaat.”
Fouten benoemen? Richt je liever op groei
Suzanne benadrukt dat veel organisaties moeite hebben met een effectieve aanspreekcultuur. “Het probleem met fouten is dat ze vaak onnodig worden uitvergroot. Mensen maken zelden bewust fouten, vaak spelen andere factoren een rol. Het is veel effectiever om het gesprek positief in te steken en samen oplossingen te vinden om te verbeteren. Zo motiveer je mensen om actief mee te denken.”
Feedforward leidt tot betere samenwerking
Door minder te focussen op wat er misgaat en juist te kijken naar mogelijkheden voor verbetering, merkte Suzanne een sterkere betrokkenheid in haar team. “Wanneer je de nadruk legt op feedforward, luisteren mensen beter en voelen ze zich gemotiveerder om samen verder te komen. Iedereen wil groeien in hun rol en feedforward helpt ons daarbij.”
Veel profit en non-profit organisaties (o.a. RTL Nederland, Gasunie, ABN Amro Bank, Schadefonds Geweldsmisdrijven, GHOR Hollands Midden, Ministerie van Economische Zaken, Staatsbosbeheer, WonenBreburg, DNB, Hecht, Doornroosje, etc.) helpen wij op weg naar een positieve aanspreekcultuur. Interessant? Neem dan contact op voor meer informatie of het maken van een afspraak met Mrs. Feedforward, Muriel Schrikkema (schrikkema@dir.nl of 035 603 7979).