Na de case rond het inzetten van feedforward bij de performance cyclus van de Gasunie, nu een nieuwe case met René van Klaveren van Hands On, Information Management. “Ik heb eerst de feedforward analyse individueel gedaan en erna had ik een gesprek met Muriel” vertelt René van Klaveren, directeur van ICT-bedrijf Hands on, Information Management BV. “Vervolgens heb ik feedforward ook geïntroduceerd bij de marketingafdeling en erna bij het managementteam”.
Waarom vond je dat nodig?
“Op dat moment zat ik in een lastige periode. Zo was er een conflict met één van de belangrijkste managers. En dat bleef maar aanhouden. Op den duur begon ik aan mezelf te twijfelen. Ligt het nu aan mij? Of lukt deze samenwerking niet? Toen had ik een eigen coach en die raadde me feedforward aan. Op die manier kon ik zien hoe mijn bedrijf presteerde enerzijds en hoe ikzelf presteerde anderzijds. Zo kwam ik uiteindelijk op gesprek bij Muriel die me leerde naar mezelf te kijken”.
Wat vind je zo interessant aan het instrument, feedforward?
“Het is een nuttige tool die kijkt naar jouw krachten en goeie eigenschappen. Zeker tijdens moeilijkere periodes in het leven kan je dit instrument goed gebruiken”.
Het is dankzij feedforward dat ik niet alleen ontdekte waar mijn zwakke punten lagen, maar ook hoe ik mijn krachten kon gebruiken om uit die moeilijke situatie te komen.
Heb je na de feedforward analyse antwoorden gekregen op al jouw vragen met betrekking tot de issues in het bedrijf?
“Eigenlijk wel. Op een bepaald moment maakte mijn bedrijf verlies. Ik sloeg toen op tafel bij het managementteam. Ik vertelde hen dat de zaken niet goed gingen en dat ik dat niet in mijn eentje kon oplossen. Dat ik hen hiervoor nodig had. Maar ik had het gevoel dat ik niet au sérieux werd genomen. Ik kreeg het antwoord dat het wel goed zou komen, dat ik me teveel zorgen maakte om niets, enzovoort. Ik vroeg me af of ik de enige was die het zo aanvoelde. Daarom ben ik antwoorden gaan zoeken. Zo begon ik boeken te lezen. En uiteindelijk kwam ik uit bij feedforward. Toen pas kreeg ik het gevoel dat alle puzzelstukken in elkaar pasten. Het is dankzij feedforward dat ik niet alleen ontdekte waar mijn zwakke punten lagen, maar ook hoe ik mijn krachten kon gebruiken om uit die moeilijke situatie te komen”.
Ben je erna uit het conflict geraakt met die bepaalde manager?
“Neen, helaas, dat was een verloren zaak. Ik had toen drie managers en haar heb ik moeten ontslaan”.
Hoe pas je feedforward vandaag het meest toe?
“Ik gebruik feedforward zowel voor mezelf als naar anderen toe. Zo heb ik een scherp inzicht gekregen in wie ik ben als persoon. Dat inzicht werd alleen maar versterkt dankzij de coachsessies met Muriel. Ook vandaag grijp ik nog regelmatig terug naar dat rapport: dan kijk ik naar de eigenschappen en hoe het beter kan”.
Geef eens een voorbeeld?
“Uit mijn TOP 10 bleek dat ik nogal een krachtige persoonlijkheid heb. Er zijn ook een aantal eigenschappen in die TOP 10 die elkaar versterken daarin. Zo blijkt dat daadkracht en snel beslissingen willen nemen bij mij sterk aanwezig is bijvoorbeeld. Het was Muriel die mij confronteerde met het feit dat ik ook eigenschappen 15, 16 en 17 gemakkelijker kan toepassen. Die zijn ook wel aanwezig, maar minder expliciet. Je moet gewoon weten hoe je die verder kan ontwikkelen. Uit het rapport bleek bijvoorbeeld dat ik er minder toe geneigd ben om verbinding met anderen te zoeken. Sinds ik dat weet, let ik daar specifiek op. Zo zal ik tijdens een meeting wel eens uitdrukkelijk aan iemand vragen wat hij ervan vindt. Dat heb ik aan de coachsessies met Muriel te danken”.
Hoe heb je de coachsessies met Muriel ervaren?
“Muriel is wat dat betreft dé geschikte persoon om die coachsessies te geven. Ze is een heel warme, fijne persoonlijkheid. Open en eerlijk, maar zonder te kwetsen. Ze weet exact hoe ze direct kan zijn, zonder je een naar gevoel te geven. Ze houdt je gewoon een eerlijke spiegel voor”.
Je zei dat je feedforward ook bij je managementteam hebt geïntroduceerd?
“Klopt. Ik heb feedforward aan mijn managementteam aangeboden onder leiding van Muriel. Zo legden we de drie verschillende profielen naast elkaar. Dat gaf ons een heldere kijk op het hele team. Waar liggen de sterke en minder sterke punten? En hoe kunnen we dit team sterker maken en uitbouwen? Tijdens de feedforward analyse bleek algauw dat bij de ene manager ‘daring’ heel uitdrukkelijk aanwezig was, terwijl de andere manager eerder in eerste instantie ‘caring’-kwaliteiten laat zien. Wat doen we daar dan mee? Nu ik dat inzicht heb, kan ik veel bewuster omgaan met die kennis. Bij een situatie waarbij er een conflict is met een bepaalde klant bijvoorbeeld weet ik dat ik enerzijds een manager heb die eerder de confrontatie zal aangaan en anderzijds een manager die het op een socialere manier zal aanpakken. Beide aspecten maken mijn team als het ware complementair”.
Uiteindelijk heb je ook je marketingteam laten kennismaken met feedforward?
“Inderdaad. Het was een nieuw gevormd team van vier personen. Op dat moment wilden we een nieuwe koers varen met het bedrijf. De feedforward analyse gaf me toen inzicht in hun verschillende kwaliteiten en op basis van dat inzicht heb ik de werkzaamheden erop afgestemd”.
Het lijkt erop dat je bewuster bezig bent met hoe je de zaken kan aanpakken sinds je weet hoe je team in elkaar zit?
“Ja, zo zat er bijvoorbeeld een introvert persoon in mijn team. Hij zat altijd stilletjes achter zijn bureau ijverig te werken. Soms vond ik dat irritant en vroeg ik expliciet of die bepaalde taak al af was? Bleek dat die taak al weken geleden af was. Ik vroeg waarom hij dat dan niet communiceerde? Toen bleek dat die persoon daar helemaal geen behoefte aan had en dat niet nodig vond. Maar zodra je het hem vroeg, kreeg je wel altijd een concreet antwoord. Sinds ik dat weet, vraag ik het hem gewoon zelf. We zijn een open, transparant bedrijf en het is nu leuker dat we weten wat we aan elkaar hebben”.
Wat is je het meest bijgebleven uit de feedforward analyse?
“Toen ik de feedforward rapportage kreeg, was ik heel verbaasd eigenlijk. Ik wou een breed beeld krijgen van mezelf. Daarom had ik de vragen naar een grote groep mensen gestuurd. Hiervan kreeg ik er 35 terug. Ik had mezelf een hoge score gegeven op ‘mensen met elkaar in verbinding brengen’ en dat op nummer 2 gezet, terwijl anderen die eigenschap pas op nummer 40 hadden geplaatst (lacht). Zo zie je maar. Je hebt een bepaald beeld van jezelf en dat blijkt uiteindelijk heel anders te zijn bij anderen. Dat stemt je dan tot nadenken. Soms wil je iets heel graag zijn, maar ben je het in wezen niet echt, of laat je het in ieder geval niet expliciet zien blijkbaar”.
Welke eigenschappen hadden anderen dan wel hoger gezet bij jou?
“Uit de antwoorden bleek dat vooral de passie voor mijn werk en de positieve ambitie heel sterk naar voren kwamen. En ook dat ik gericht ben op resultaten: ook weer twee eigenschappen die elkaar aanvullen en versterken”.
Toch wel mooie eigenschappen als directeur van een ICT-bedrijf!
“Inderdaad”.
Wat vind je zelf het grootste voordeel aan feedforward?
“Inzicht in jezelf krijgen en weten hoe anderen je ervaren. Daarnaast wordt dat ook allemaal nog eens op een positieve manier kenbaar gemaakt. Eerlijk gezegd, zijn dat zaken die je anders nooit te horen krijgt in het bedrijfsleven. Je hoort dat wel eens van vrienden of goede kennissen, maar nooit van je collega’s. Dat komt omdat er dan belangen mee gemoeid zijn. Krijg je een compliment, dan steekt er vaak iets anders achter”.
Zou je feedforward aan anderen aanraden?
“Absoluut. Dat heb ik zelfs al heel vaak gedaan. Zowel in verschillende ondernemersclubs waar ik aanwezig ben als bij vrienden. Ik maak ook geen geheim van dat rapport. Als mensen vragen of ze het eens mogen lezen, dan geef ik het gewoon. Meestal komt dan spontaan de reactie dat ze ook wel eens zo’n analyse van zichzelf willen laten maken”.
Dit waren al mijn vragen. Wil je zelf nog iets vertellen over feedforward? Heb je er zelf nog iets aan toe te voegen?
“Ik denk dat je het meeste resultaat uit feedforward haalt als je erna een coaching plant. De test op zichzelf is leuk, maar als je er niets mee doet, haal je er het maximum niet uit. Snap je? Je moet het zien als een instrument om concreet mee aan de slag te gaan en daar geeft het meer dan genoeg concrete handvatten voor”.
Wil je meer informatie over de toepassingen van feedforward, workshops of coaching? Neem dan contact op met Marco Schreurs: schreurs@dir.nl / T. 035 – 603 79 79!