INTERVIEW: Van feedforward leren we echt beter presteren
Vandaag is een Q&A interview met Muriel Schrikkema over Feedforward in Leiderschap verschenen op de website van Managementboek.nl. Hieronder enkele stukjes uit het interview:
“Feedback geef je eigenlijk maar met één reden: om iemand te leren om dingen anders te doen. Als je werkelijk wil dat die boodschap aankomt, dat mensen je woorden niet alleen aanhoren, maar er echt mee gaan werken, dan is een positieve insteek effectiever.”
“Een opmerking als ‘je bent vast een vriendelijke vrouw, maar wat een onzin verkoop je’ begrijpt het brein niet goed, want wat heeft ‘misschien vriendelijk zijn’ met ‘onzin vertellen’ te maken? Maar als je zegt: ‘wat een enthousiaste boodschap heb je daar, en als je wat langzamer praat dan komt die nog beter over’, dan weet ik wat me te doen staat.”
“Wanneer teamresultaten achterblijven begint feedforward met te reflecteren op de drie ingrediënten voor teamsucces. Om te beginnen moet je je afvragen of het gemeenschappelijke doel wel duidelijk is. Leiders nemen dat vaak voor vanzelfsprekend aan, maar voor medewerkers is dat niet altijd het geval, zeker niet in onrustige of onzekere tijden. Het is ook belangrijk om dat doel door te vertalen in verschillende rollen en gedragingen. Want anders beweeg je misschien wel snel, maar gaat iedereen een andere kant uit.”
“Ieder mens wil gezien en gehoord worden, en online lijkt dat soms wat lastiger vorm te geven. Toch is het belangrijk om je daar voor in te blijven zetten. Want als je het niet doet, ben je straks veel meer tijd kwijt om iedereen weer aan te laten haken.”