Hoe je zelfbewustzijn vergroten?

Ook weleens verrast over hoe het werkt binnen jouw organisatie?

‘Verrast zijn over hoe het werkt in jouw organisatie’ herken je mogelijk wanneer het gaat om het politieke spel in je organisatie, de reacties van andere mensen wanneer jij de ander probeert te overtuigen (‘alleen maar weerstand in je team’), van kritische feedback voorziet (‘schieten in het defensief’) en/of wanneer je zeker weet dat jij die andere of nieuwe rol krijgt en toch gepasseerd wordt?

De voorgenoemde vraag of jij ook weleens verrast bent over hoe zaken lopen, kwam voorbij in de nieuwsbrief van Robert Glazer (CEO Acceleration Partners), net toen ikHoe je zelfbewustzijn vergroten onze training ‘effectief spelen van het politieke spel in je organisatie’ aan het voorbereiden was. Volgens Glazer en Tasha Eurich, organisatie psycholoog, hebben we een duidelijk (zelf-)bewustzijnstekort in ons leven. Eurich vond dat, terwijl bijna 90% van de mensen geloven dat ze zelfbewust zijn, minder dan 15% het daadwerkelijk is!

Dit gebrek aan (zelf-)bewustzijn laat velen van ons verwonderd doen staan in bepaalde situaties. Situaties waar we effectiever hadden kunnen anticiperen als we met meer bewuste aandacht beter hadden gekeken. Dit gaat zeker op wanneer je het politieke spel in je organisatie effectiever wilt leren spelen! Eigenlijk gaat het op rond alle situaties in welke je anderen op constructieve en positieve wijze wilt beïnvloeden en/of een gewenste ontwikkeling wilt doormaken, bijvoorbeeld wanneer het gaat:

Hoe je zelfbewustzijn vergroten?

Over zelfbewustzijn schreven we al eerder een veel gelezen artikel. Daarin staan ook de tips van Tasha Eurich om je zelfbewustzijn te vergroten.

Hierbij 3 extra tips:

  1. Check je assumpties
    Als je verrast bent door een resultaat, moet je je aannames opnieuw bekijken om te beoordelen waar je de situatie mogelijk verkeerd hebt ingeschat. Als je aannames vaak onjuist zijn, kun je overwegen om iemand die je vertrouwt om feedback te vragen om je blinde vlekken beter te identificeren.
  2. Kijk bewust naar de impact van je gedrag
    In andere gevallen gaat het niet om onze aannames, maar om de impact van onze acties. Mensen die constant verkeerd worden begrepen of die niet de gewenste resultaten krijgen, kunnen onderzoeken of er een kloof is tussen hun intenties en de impact die ze maken.
    Stel je bijvoorbeeld een leider voor die een toespraak houdt in de hoop de angsten van zijn/haar team te kalmeren, maar wiens toespraak de angst onder teamleden juist vergroot. Als je dit vaker tegenkomt, is het belangrijk om anderen om directe feedback te vragen (of liever: feedforward) over een beslissing die je hebt genomen of een mededeling die je hebt gedaan. Je zult niet voor iedereen het doel bereiken, maar het is goed om te weten waar je staat met zoveel mogelijk mensen, zodat je je aanpak kunt aanpassen.
  3. Kom je ‘echo kamer’ uit
    Als je jezelf omringt met een groep mensen die op dezelfde manier denken als jij, krijg je alleen validaties van je aannames of beslissingen. De belangrijkste manier om je zelfbewustzijn te vergroten, is jezelf te omringen met mensen die je uitdagen. Je kunt hier actief vorm aan geven.

Wil je weten of jij (en je collega’s) zelfbewust zijn? Neem contact op met Marco Schreurs (T. 035-6037979).

Feedforward in Leiderschap

Het ultieme werkboek voor jou als leidinggevende, om met nog meer succes (team)doelen te realiseren!

Het beste uit jezelf halen. En uit je team. Natuurlijk wil je dat, maar zo makkelijk is dat niet. Waar focus je als leidinggevende op? Als leidinggevende kun je wel wat Feedforward in Leiderschap gebruiken. Het geeft jou en je collega’s houvast. Dé brandstof om jezelf en je team positief te blijven ontwikkelen en de doelen met nog meer focus te realiseren. Want die brandstof, dat is feedforward.

In het boek ontdek je wat je al goed doet en hoe je die kwaliteiten kunt gebruiken om het (nog) beter te doen. Het boek laat je reflecteren de 3 belangrijkste ingrediënten voor teamsucces: gemeenschappelijke DOELEN, COMMITMENT van iedereen en ACTIES die worden volgehouden.

Meer Koop nu
kl logo
Heineken
Eigen Haard
Aventus
Wereldhave
WonenBreburg
Bureau Raad voor de Rechtspraak
Qirion