Maurice van Muiden – feedforward ontwikkelt je als leider én als mens
Na eerder feedforward cases (Wageningen UR, Hands On, Gasunie, Liandon en gemeente Maastricht) een nieuwe case van Maurice van Muiden. Maurice besloot om een traject te volgen rond persoonlijke ontwikkeling toen hij op een belangrijk punt stond in zijn carrière. Maurice had serieus werk gemaakt van zijn loopbaanontwikkeling. Van gastheer was hij geëvolueerd naar een leidinggevende functie (zaalchef) om uiteindelijk door te groeien naar de functie van bedrijfsleider bij Palace Casino’s. “feedforward reikte mij op dat moment enkele belangrijke tools aan om te leren omgaan met een heel nieuw team van mensen. Maar niet alleen daarmee. Ook met alle facetten waarmee je te maken krijgt als bedrijfsleider. Hierbij denk ik aan coaching, leiderschap, de band die je hebt met je personeel enerzijds en met je meerdere anderzijds”.
GEEN JAKNIKKER MEER
“Sinds dat traject rond persoonlijke ontwikkeling kan ik zeggen dat ik niet langer meer een jaknikker ben. Ik communiceer nu meer en beter naar mijn leidinggevende toe. Dat was vroeger niet het geval. Toen ik 4 jaar geleden leider werd, vond ik alles prima zoals het was. Ik dacht er verder niet bij na. Nu bied ik weerwoord, als ik dat nodig vind, op een vriendelijke respectvolle wijze. Stel dat er iets gebeurt, waarbij ik me niet zo prettig voel, dan denk ik eerst na. Vervolgens win ik wat tijd. En ten slotte geef ik mijn mening. Vanuit een positieve insteek geef ik eerst terug wat ik waardeer en geef vervolgens wel degelijk duidelijk en direct aan hoe het beter kan. Daar zou ik vroeger nooit in geslaagd zijn. Feedforward heeft me gemaakt tot de persoon die ik nu ben”.
KORTE COMMUNICATIELIJNEN
“Wat me vooral is bijgebleven, is dat ik als leidinggevende eerder zal communiceren dan delegeren. Het is altijd makkelijk om de leiding te nemen vanachter je computer. Maar dat probeer ik nu net NIET te doen. In plaats daarvan wil ik in korte lijnen communiceren. Hiermee bedoel ik: face to face. Zowel naar mijn medewerkers als naar mijn eindverantwoordelijken toe. Dat vind ik persoonlijker dan gewoon een e-mailtje sturen. En dat wordt ook erg gewaardeerd door iedereen. Mensen kennen mij als iemand die zekerheid biedt, stabiel is en oog voor detail heeft. Ik houd me aan de afspraken en vind orde en zekerheid belangrijk. Dat is ook precies wat mensen in mij zien en waarderen. Ik hou ervan om mensen in beweging te krijgen en te houden. Zeker nu. Als ik terugkijk op de periode toen ik net leidinggevende werd, staan we er nu met een heel nieuw team. Het zijn heel andere mensen. Totaal nieuwe collega’s. Dus duidelijke communicatie, tijdens welke ik mijn waardering uitspreek en verbetersuggesties geef, was en is heel belangrijk”.
PERSOONLIJKE ONTWIKKELING: LEREN LOSLATEN
“Dankzij het traject rond persoonlijke ontwikkeling met Muriel Schrikkema heb ik echt leren loslaten. Dat heb ik ook écht moeten leren. Want ik ben, wat dat betreft, eigenlijk een strebertje. Het liefst van al wil ik alles zelf doen. Ik kan moeilijk dingen loslaten. Maar dankzij de gesprekken met Muriel kan ik dat nu wel. En het lukt me nog aardig ook. Zaken die ik vroeger het liefst zelf wou organiseren, geef ik nu uit handen. Ik geef wel een voorzet, maar daar blijft het bij. Neem nu de organisatie van onze thema-avond. Het thema is 1.001 nachten. Ik laat de organisatie hiervan volledig over aan één van mijn medewerkers. Ik vertel over welk budget het gaat. Als het goed is, blijven we binnen dat budget. Er treedt een buikdanseres op. Er is een waarzegster aanwezig. Er zijn allerlei Arabische hapjes. Binnen is alles volledig gedecoreerd binnen het thema. Kortom, alles gaat prima. Af en toe moet ik nog wel wat bijschaven, maar het geeft me meer rust. Loslaten en erop vertrouwen dat het goed komt, heeft tijd nodig. Ik probeer af en toe nog wel eens over de schouder mee te kijken en terug te koppelen, maar ik ben niet meer zo’n controlefreak als voorheen”.
EEN VERADEMING
“Zeker op vakantie heb ik dat moeten leren: loslaten. Vroeger zou ik continu mijn e-mails gecheckt én geantwoord hebben. Maar we hebben heel wat vestigingen en op den duur kan je 24 uur per dag gaan werken. Dat is niet langer gezond. We leven vandaag ook in een tijd dat dat ook perfect kan. Zo is er niet alleen Facebook, maar ook je e-mailverkeer is altijd dichtbij. Er zijn oneindig veel prikkels. Nu ben ik mij daar veel beter van bewust. Als mijn dienst erop zit en ik keer huiswaarts, check ik nog welgeteld 1 keer mijn e-mails. And that’s it. Erna zet ik mijn smartphone op stil en leg hem op het aanrecht. Vroeger zou ik mijn mobieltje continu naast mij gelegd hebben, waardoor ik ook alles zag binnenkomen. Ook op verlof probeer ik dat nu zo te doen. Als leidinggevende wil je uiteraard ook op vakantie op de hoogte blijven van wat er reilt en zeilt. Maar ook dan probeer ik los te laten. Ik check nog even mijn e-mails, leg mijn gsm in het kluisje en ga naar het zwembad of het strand. Reageren doe ik niet meer. Stel dat ik iets belangrijks opmerk, dan noteer ik het gewoon op een briefje van het hotel en koppel ik het na vakantie wel terug naar de desbetreffende personen. Maar op vakantie onmiddellijk antwoorden? Neen, dat doe ik niet meer. En dat gaat goed. Sterker nog, het is een heuse verademing. Want e-mails checken, wordt op den duur een echte verslaving”.
ANDERE AANPAK
“Ik ben anders tegen de dingen gaan aankijken. Ik heb leren aanvaarden dat niet iedereen hetzelfde is. Niet iedereen wil zo’n streber zijn als ik. Sommigen zijn al best tevreden als ze eventjes op die kar mogen meehobbelen, zeg maar. Dat heb ik leren accepteren. Als ik hiervoor iets 4 keer moet uitleggen aan die bepaalde persoon, voordat hij dat begrijpt, dan is dat maar zo”.
“Ik heb me ook beter leren voorbereiden. Als ik het idee heb dat ik voor een moeilijk gesprek sta, dan bereid ik dat gesprek eerst voor op papier. Vervolgens kijk ik hoe ik het ga aanpakken en zoek ik een manier om de controle over het gesprek te houden en de boodschap op een mooie, maar duidelijke manier over te brengen. Ik heb geleerd hoe ik beter kan luisteren naar mensen die de hakken snel in het zand zetten en hoe ik kan doorvragen. Beoordelingsgesprekken die voorheen moeizaam verliepen, verlopen nu een stuk vlotter”.
“Eigenlijk ontwikkelt feedforward je niet alleen als leider, maar ook als mens. Muriel heeft me daar prima bij geholpen. Ze is open, luistert goed en heeft een heel rustige aanpak. Toen ik het moeilijk had om dingen los te laten, hielp Muriel mij om mijn kalmte te bewaren. En dat in een heel korte periode. Ik heb echt een goede band met Muriel. Soms heb je dat extra duwtje in de rug echt nodig. En dat kan feedforward zeker geven”.
Neem voor vragen contact op met Marco Schreurs of Muriel Schrikkema (T. 03-6037979). Of kijk op de website van Direction voor de verschillende maatwerktrainingen die we rond dit thema verzorgen.