Hoe zorgen we nou dat we elkaar echt gaan aanspreken?

Een vaak gestelde vraag door klanten is: ‘hoe zorgen we nou dat we elkaar echt gaan aanspreken?’, dat we een echt effectieve, open aanspreekcultuur met elkaar bouwen? Dat velen dat nog niet optimaal doen, maakt dat kwaliteiten niet optimaal worden benut (als individu en team) en dat doelen (nog) niet altijd succesvol worden behaald.

ELKAAR ECHT AANSPREKEN EN FEEDBACK GEVEN IS BELANGRIJK

We hebben wel feedback nodig van elkaar, om samen leren steeds beter de gemeenschappelijke doelen te realiseren. En toch krijgen en geven we dat niet altijd aan elkaar.
Uit onderzoek van Gallup is gebleken dat ongeveer 87 procent van de werknemers in hun functie verder willen ontwikkelen, maar slechts een derde daadwerkelijk de feedback ontvangt die ze nodig hebben om te verbeteren.

In ander onderzoek hebben onderzoekers gegevens van 234 organisaties onderzocht om beter te begrijpen welke prestatiemanagement toepassingen de impact van het bedrijf beïnvloeden. Ze vergeleken bijna een dozijn technieken, zoals trapsgewijze prestatiedoelen, 360-feedback, kalibratievergaderingen, enzovoort, en ontdekten uiteindelijk dat het creëren van een feedbackcultuur de belangrijkste factor was voor positieve organisatorische en financiële resultaten.

VEEL LEIDINGGEVENDEN VINDEN FEEDBACK GEVEN MOEILIJK

Meer dan 11.000 respondenten hebben de 48 kwaliteiten geselecteerd die 870 Nederlandse leidinggevenden en medewerkers in meer en mindere mate laten zien. Dit is gedaan met behulp van de 360° feedforward analyse™ software. We kunnen eigenlijk heel kort zijn. Kwaliteiten die rechtstreeks te maken hebben met elkaar aanspreken komen bij zowel medewerkers als leidinggevenden gemiddeld onderaan in de lijst met 48 kwaliteiten terug.

  • Monitort (Brengt in kaart (evalueert) of de juiste koers gevolgd wordt.): staat bij leidinggevenden op plaats 45.
  • Geeft feedback (Geeft regelmatig een directe terugkoppeling op de ander zijn/haar gedrag.): staat op plaats 42 bij leidinggevenden.
  • Ontvangt feedback (Staat open voor een terugkoppeling op zijn/haar gedrag en zoekt actief naar (h)erkenning van de feedback): staat op plaats 33 bij leidinggevenden.

Cursussen rond ‘Feedback geven en ontvangen’ zijn niet aan te slepen. Ieder team is waarschijnlijk wel op Hoe zorgen we nou dat we elkaar echt gaan aanspreken?een ‘tips & tops’ training geweest. Of gaat binnenkort nog. En niet voor niks! We willen een einde maken aan dat geroddel bij het koffiezetapparaat. Laten we ‘mét elkaar praten in plaats van óver elkaar’. Ook kom ik teams tegen die zichzelf kenmerken als een ‘familiecultuur’: ‘we zijn heel lief voor elkaar en vinden het echt lastig elkaar kritiek te geven’. Daarnaast geven leidinggevenden aan ‘en áls we elkaar al aanspreken, dan zie ik eerder verwijdering ontstaan dan toenadering’. Allemaal signalen die maken dat we naarstig op zoek zijn naar de heilige feedbackformule die wel werkt.

Die feedbackformule die is er wel. Die is echter alleen succesvol, wanneer je daarnaast ook met elkaar aandacht besteed aan de andere belangrijke factoren die de open aanspreekcultuur in jouw team mede bepalen.

HOE KUNNEN WE ELKAAR DAN WEL ECHT GAAN AANSPREKEN?

Het kan écht anders. Er zijn organisaties (of teams binnen organisaties) waarin mensen echt met elkaar succesvol samenwerken en elkaar echt aanspreken. Waarin ieder vanuit zijn/haar eigen kwaliteiten bijdraagt aan het succes. En waar feedback (feedforward) bijdraagt aan leren en ontwikkeling. Deze leidinggevenden zien we, naast effectief feedback geven, ook de nodige aandacht besteden aan de andere factoren die van invloed zijn.

Onder andere tijdens de reguliere- en maatwerktraining ‘Benut alle kwaliteiten beter in een effectieve aanspreekcultuur’ ondersteunen wij leidinggevenden met concrete handvatten om zelf invloed uit te oefenen op de feedbackcultuur in teams en/of de organisatie. Je kijkt als deelnemer naar jezelf, het eigen team en organisatie en krijgt inzicht in welke kwaliteiten je al effectief inzet voor een effectieve aanspreekcultuur. Want je doet ook al veel goed! Daarnaast maak je concrete plannen om elkaar nog effectiever aan te spreken binnen jouw team/ organisatie.

Tijdens deze trainingen maken we gebruik van de feedforward analyse™: hoe ziet jouw omgeving jou nu al invloed uitoefenen op de huidige aanspreekcultuur? Welke kwaliteiten voeg je toe en waar kun jij zelf nog in verbeteren?

Wil je meer weten? Neem dan contact op met Muriel Schrikkema of Marco Schreurs (T. 035-6037979).

Feedforward in Leiderschap

Het ultieme werkboek voor jou als leidinggevende, om met nog meer succes (team)doelen te realiseren!

Het beste uit jezelf halen. En uit je team. Natuurlijk wil je dat, maar zo makkelijk is dat niet. Waar focus je als leidinggevende op? Als leidinggevende kun je wel wat Feedforward in Leiderschap gebruiken. Het geeft jou en je collega’s houvast. Dé brandstof om jezelf en je team positief te blijven ontwikkelen en de doelen met nog meer focus te realiseren. Want die brandstof, dat is feedforward.

In het boek ontdek je wat je al goed doet en hoe je die kwaliteiten kunt gebruiken om het (nog) beter te doen. Het boek laat je reflecteren de 3 belangrijkste ingrediënten voor teamsucces: gemeenschappelijke DOELEN, COMMITMENT van iedereen en ACTIES die worden volgehouden.

Meer Koop nu
Bureau Raad voor de Rechtspraak
kl logo
hands on informatie management
Allerzorg
Wageningen University & Research
Merem
RVO
WonenBreburg